Zdrowy sen

Masz problemy z zasypianiem? Liczenie baranów nie pomaga? Zegarek staje się tak samo groźny jak potwory z dzieciństwa?

Zdrowy sen, to podstawa sprawnego funkcjonowania ciała i umysłu. Jego niedobór może skutecznie odbierać radość życia – prowadzi do zaburzeń funkcji poznawczych, rozdrażnienia oraz spadku sił witalnych. Długotrwałe problemy ze snem obniżają również odporność organizmu, znacznie wzrasta ryzyko chorób.

Większość dorosłych ludzi potrzebuje siedmiu do ośmiu godzin snu w godzinach nocnych. Rady w stylu „ wyśpisz się po śmierci” to bzdury…Już jedna nieprzespana noc może powodować kołatania serca, nudności i zawroty głowy oraz znaczny spadek koncentracji.
U osób zmagających się na stałe z bezsennością zwiększa się ryzyko chorób serca, zawału, cukrzycy oraz udaru mózgu. Według danych szacunkowych około 90% osób cierpiących na zaburzenia snu ma także inne problemy zdrowotne.
Brzmi groźnie, prawda?

Oto kilka rad jak bronić się przed bezsennymi nocami:

• Nie pij alkoholu
Owszem, może pomóc Ci zasnąć, jednak ma on destrukcyjny wpływ na jakość i długość snu. Mimo, że jest często traktowany jako środek uspokajający, alkohol faktycznie zakłóca sen (nawet w małych dawkach). W zamian zaparz sobie duży kubek Melisy!

• Stwórz harmonogram snu
Określ swój rutynowy plan snu. Kładź się spać i wstawaj zawsze o tej samej porze. Dzięki temu, organizm będzie wiedział kiedy jest czas na sen, a kiedy na aktywność.

• Postaraj się o odpowiednią temperaturę w sypialni
Jeśli jest zbyt gorąco, zimno lub duszno trudno będzie ci zasnąć. Przewietrz pokój, zadbaj o dobrą wentylację. Najlepiej zachować temperaturę w granicy 18- 20 °C.

• Zrelaksuj się
Możesz zastosować techniki relaksacyjne, które pozwolą ci się wyciszyć i uspokoić umysł

> połóż się, zamknij oczy i zacznij głęboko oddychać – powoli, za każdym razem coraz głębiej.
> zaczynając od palców stóp napnij wszystkie mięśnie tak mocno, jak to możliwe, a następnie rozluźnij. Powtórz kilka razy.
> zamknij oczy i wyobraź sobie miejsce lub działanie, które uważasz za uspokajające, przyjemne. Skoncentruj się, zajmij tym myśli.

• Nie jedz przed snem
Oczywiście nie przesadzajmy, nie jest prawdą, że ostatni posiłek powinno się spożywać o godzinie 18.00. Najlepiej go zjeść na ok. 2-3 godziny przed pójściem spać.

• Ćwicz regularnie
Pamiętaj tylko, że aktywność tuż przed snem może przynieść skutek odwrotny i utrudniać zasypianie. Kilka spokojnych pozycji z jogi „ na dobry sen” jednak nikomu nie zaszkodzi.

DOBRANOC ! 🙂

Jowita Jakóbczyk
ATS

Share with your friends: