Praktyczna ocena obciążeń treningowych

Tolerancję obciążeń treningowych możemy podzielić na: fizjologiczną, wątpliwą i patologiczną. Obserwacji dokonuje się podczas treningu, natychmiast po i w czasie wypoczynku między treningami.

W czasie treningu

  1. Tolerancja fizjologiczna
  • w zakresie układu nerwowego: chęć do wysiłku, nawet o dużej intensywności.
  • w zakresie układów krążenia i oddychania: łatwa realizacja średniego tempa biegu ( intensywność 75% – 85% możliwości, przy częstości tętna według reguły 170 minus wiek i oddechów 3 : 3, tzn 3 kroki w czasie wdechu i 3 kroki w czasie wydechu).
  • w zakresie narządu ruchu: uczucie zmęczenia mięśni kończyn pracujących.

2. Tolerancja wątpliwa

  • w zakresie układu nerwowego: okresowe załamania psychiczne ( niechęć do kontynuowania treningu)
  • w zakresie układów krążenia i oddychania: kłopoty z utrzymaniem średniego tempa biegu lub innego wysiłku wytrzymałościowego, ze zwiększeniem częstości oddechów 2:2
  • w zakresie narządu ruchu: minimalne bóle pozamięśniowe ( ścięgien, powięzi, więzadeł ) ustępujące przy zmniejszeniu intensywności ćwiczeń lub zmianie nawierzchni, na której ćwiczymy.

3. Tolerancja patologiczna

  • zaburzenia koordynacji ruchowej, zawroty głowy, mroczki przed oczami.
  • zblednięcie, bóle w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu serca.
  • ostre bóle pozamięśniowe: szczególnie groźne jeśli nie ustępują w ciągu 5 minut po zmniejszeniu intensywności do poziomu lekkiego chodu.

Natychmiast po treningu

  1. Tolerancja fizjologiczna
  • dobre samopoczucie, z uczuciem radości
  • restytucja tętna w 3 minuty po głównej części biegu poniżej 120 na minutę ( tętno poniżej 20 uderzeń na 10 sekund).
  • uczucie zmęczenia mięśni pracujących kończyn ( tzw. radość mięśniowa )

2. Tolerancja wątpliwa

  • obojętność psychiczna.
  • restytucja tętna w 3 minuty po ukończeniu głównej części treningu, w przedziale 120 – 140 uderzeń na minutę.
  • minimalne, izolowane bóle ścięgien i więzadeł, nasilające się podczas prób ponownych ćwiczeń, nawet o małej intensywności.

3. Tolerancja patologiczna

  • mdłości lub wymioty, podniecenie nerwowe
  • tendencja do omdlenia, restytucja tętna w 3 minucie po ukończeniu głównej części treningu powyżej 140 uderzeń na minutę, utrzymujący się ból w klatce piersiowej.
  • ostre objawy przeciążeń różnych części narządu ruchu.

W czasie wypoczynku między treningami

  1. Tolerancja fizjologiczna
  • odczucie ogólnego znużenia, mijające w 2 godziny po treningu, intensywne uczucie oczekiwania na kolejny trening
  • przyspieszone tętno po treningu i po kąpieli potreningowej do 80 uderzeń na minutę, utrzymujące się do 2 godzin, tętno w spoczynku w pozycji siedzącej poniżej 60.
  • miejscowe zmęczenie mięśniowe ustępuje po 12 godzinach lub szybciej

2. Tolerancja wątpliwa

  • ogólne znużenie utrzymujące się ponad 2 godziny po treningu, obojętność co do kontynuowania programu treningowego, trudności w zasypianiu, budzenie się w nocy.
  • przyspieszone częstości tętna w spoczynku powyżej 80 na minutę.

3. Tolerancja patologiczna

  • niechęć do ćwiczeń, bezsenność, brak łaknienia, nieplanowane zmniejszenie masy ciała.
  • utrzymujące się ostre lub podostre objawy przeciążeń różnych części ciała. Bóle kolan, skręcenia w kostce, bóle ścięgien.

Program realizowany powinien być racjonalnym kompromisem między programem zalecanym w treningu zdrowotnym, a tolerancją wysiłku podejmowanego przez ćwiczącego. Ocenę tolerancji wysiłku dokonuje trener personalny lub osoba ćwicząca. Trener Personalny ocenia tolerancję wysiłku fizycznego na podstawie zebranego wywiadu od klienta oraz wyników badań fizjologicznych,