Przyjmowanie odpowiedniej ilości wody i dbanie o prawidłowy poziom nawodnienia organizmu to tematy, które w ciągu ostatnich kilku lat omawiane były niezwykle obszernie. Wiele osób dbających o zdrową dietę oraz kondycję fizyczną z pamięci wyliczać mogło powielane powszechnie informacje, dotyczące picia wody. Okazuje się jednak, że niektóre z nich – nawet te powtarzane przez rzekomych specjalistów – to jedynie mity. Poniżej przedstawiamy niektóre nich.

Odwodnienie i przewodnienie

Wiele mówi się o tym, jak niebezpieczne dla naszego organizmu może być odwodnienie; teza ta jest oczywiście słuszna, jednak warto mieć na uwadze, że nie tylko zbyt mała, ale i za duża ilość przyjmowanej regularnie wody może nam zaszkodzić.

Woda jest niezwykle ważna dla naszego organizmu, ale każdy z nas powinien pamiętać o zachowaniu zdrowego umiaru, aby uniknąć równie niebezpiecznego, choć do tej pory bagatelizowanego przewodnienia.

Popularne mity na temat picia wody

Jednym z najpopularniejszych mitów dotyczących spożywania wody jest zdanie mówiące o konieczności picia co najmniej ośmiu jej szklanek w ciągu dnia. Choć zalecenie to nie jest całkowicie błędne, okrojone zostało z drugiej jego, równie istotnej części, mówiącej o tym, iż na wspomnianych osiem szklanek składa się nie tylko czysta woda, ale także inne płyny – od herbaty po zupę, czy bogate w wodę owoce i warzywa.

W związku ze spopularyzowaniem powyższego, okrojonego zalecenia, powstał kolejny mit, mówiący o tym, że napoje takie jak kawa i herbata i nie tylko nie wpływają na nawodnienie organizmu, ale także powodują jego odwodnienie. W ostatnich latach przeprowadzono jednak liczne badania, których wyniki wyraźnie zaprzeczają powyższej tezie. W rzeczywistości bowiem napoje te korzystnie wpływają na utrzymanie pożądanego poziomu nawodnienia organizmu.

Pragnienie to sygnał informujący o tym, że nasz organizm jest odwodniony – to kolejny, powielany mit, dotyczący wody. Nasze ciało to niezwykle skomplikowany zestaw inteligentnych mechanizmów, które skutecznie informują nas o poszczególnych deficytach, zachowując jednocześnie bezpieczny bufor czasowy. Możemy mieć więc pewność, że kiedy odczuwamy pragnienie, nasz organizm z całą pewnością jest jeszcze daleki od niebezpiecznego odwodnienia.

Pamiętaj o zdrowym umiarze

Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów – w tym także wody – jest bardzo ważne dla naszego organizmu. Równie istotne jest jednak również zachowanie zdrowego umiaru – zarówno w piciu wody, jak i redukowaniu kalorii, czy ćwiczeniach fizycznych.