bieganie boso

Poznaj korzyści płynące z biegania boso

Stopa to część ciała, która nierzadko bywa narażona na różnego rodzaju kontuzje podczas biegania. Dlatego też producenci obuwia sportowego prześcigają się w tworzeniu coraz to wygodniejszych, bardziej aerodynamicznych, a jednocześnie bezpieczniejszych i lepiej stabilizujących butów do biegania. Wśród miłośników tego sportu znajdują się jednak biegacze, którzy uważają, że to właśnie bieganie bez butów jest najlepszą formą tej aktywności, a pokonywanie kilometrów w butach to czysta herezja. Jak zrodził się ruch związany z joggingiem bez butów i jakie korzyści płyną z biegania boso?

Bieganie boso – najważniejsze korzyści

Born to Run to wydana w 2010 roku książka Christophera McDougalla, opisująca niezwykłe historie członków indiańskiego plemienia Tarahumara, określanych jako jedni z najdoskonalszych biegaczy długodystansowych na świecie. Żyjący w trudnych warunkach skalistych kanionów zupełnie boso lub w sandałach potrafią w doskonałym czasie przemierzać dziesiątki kilometrów. Książka ta przyczyniła się znacznie do spopularyzowania ruchu związanego z bieganiem boso. Od tego czasu coraz większa liczba amatorów biegania przekonywała się do tej nietypowej formy popularnej aktywności.

Do najważniejszych korzyści płynących z biegania boso należy możliwość przywrócenia stopom naturalnego sposobu formowania się podczas kolejnych kroków, jak i lądowania po każdym z nich. Sportowe buty determinują odmienny od naturalnego ruch oraz formę lądowania stopy, która powoduje przemieszczanie się siły jego uderzenia od kostki po kręgosłup, przyczyniając się do powstawania jego urazów. Naturalne formowanie stopy oraz jej lądowanie po kolejnym kroku przyczynia się także do o 3 do 5% mniejszego zużycia tlenu podczas aktywności. To z kolei niezwykle korzystnie wpływa zarówno na technikę biegu, jak i jego efektywność. Biegający boso twierdzą, że wspomniany wyżej sposób lądowania po kolejnych krokach realnie wpływa także na wzmocnienie mięśni stóp, jak i kostek oraz nóg, a co za tym idzie – poprawę równowagi oraz zmniejszenie ilości urazów podczas aktywności.

Podsumowanie –  o czym warto pamiętać?

Każdy, kto pragnie rozpocząć przygodę z bieganiem boso, powinien przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość. Całkowite przestawienie się – tak stóp, jak i całego organizmu – do innego, nowego sposobu biegania wymaga bowiem czasu oraz systematycznych treningów. Odpowiednia liczba pokonanych boso kilometrów pozwoli na zmianę oraz poprawę naturalnej mechaniki pracy naszych stóp.

Czytaj dalej: Trening cardio do wykonania w domu

Czytaj dalej: Barefoot running: does it prevent injuries?